کاهش ریسک آتش سوزی با استفاده از آجر و آجر نما

کاهش ریسک آتش سوزی با استفاده از آجر و آجر نما

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگر می‌خواهید ریسک آتش سوزی و انتشار آن را در ساختمان کاهش دهید، استفاده از آجر و آجر نما باید اولویت شما باشد.

با افزایش جمعیت و گسترش شهرهای ما، ساختمان های جدید با تراکم و تعداد طبقات بیشتری ساخته می‌شوند. افزایش تراکم و تعداد طبقات ساختمان ها، منجر به افزایش ریسک در هنگام افزایش بلایی همچون آتش سوزی، زلزله و … خواهد شد. بنابراین، باید سعی شود ساختمان های جدید، حتی الامکان، از مصالح با وزن کم و در عین حال با مقاومت و دوام بالا در برابر فشار و حرارت ساخته شوند.

در بین مصالح ساختمانی، استفاده از آجر برای ساخت و آجر نما برای پیاده سازی نمای ساختمان، یکی از بهترین گزینه هایی است که در برابر آتش و حرارت مقاوم بوده و تا جای ممکن، از گسترش آن جلوگیری خواهد کرد.

 

چرا آجر نما می‌تواند در برابر آتش مقاومت کند؟

ماده اولیه اصلی آجر نما، خاک رس است که در دمای حدود 1000 درجه سانتیگراد پخته می‌شود تا محصول نهایی (که بر اثر حرارت، سخت شده) را تشکیل دهد. از این رو، آجر یک مصالح ساختمانی غیر قابل احتراق در نظر گرفته می‌شود. این بدان معناست که دیوارهای آجری که به خوبی طراحی و ساخته شده‌اند، در معرض حرارت و شعله‌های بسیار بالای آتش‌سوزی، ذاتاً دارای سطح بالایی از مقاومت حرارتی هستند.

جالب است بدانید که، در کشور های اروپایی و آمریکاییی، بیمه‌گران خانه حتی ممکن است برای خانه‌های آجری حق بیمه با تخفیف ارائه دهند. این به دلیل استحکام و دوام اساسی است که آجر و آجر نما در برابر آتش دارد. همچنین استفاده از آجر نما برای ساختمان، به بهره وری انرژی و تنظیم دما و صرفه جویی در مصرف و هزینه ی انرژی کمک خواهد کرد.

با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید نگاهی دقیق‌تر به این بیندازیم که چگونه استفاده از آجر و آجرنما، می‌تواند مقاومت خانه شما را در برابر خطر آسیب‌های ساختاری ناشی از آتش‌سوزی‌ افزایش دهد.

 

عدم احتراق آجرها

هنگامی که آجرهای سفالی تولید می‌شوند، در دمایی به اندازه یا بالاتر از دمای شدیدی که در دل یک آتش‌سوزی بزرگ به دست می‌آید پخته می‌شوند. آجرهای سفالی جدید بیشتر از زمانی که طول می‌کشد تا جلوی آتش‌سوزی از نقطه مشخصی عبور کند در کوره می‌مانند.

بنابراین، منطقاً نتیجه این می‌شود که، آجرها خود غیر قابل احتراق هستند. و این باعث می‌شود که آجر نسوز نما به گزینه‌ای عالی برای کمک به محافظت از ساختمان در برابر آسیب‌های ساختاری ناشی از آتش‌سوزی تبدیل شود.

استفاده از آجر نما، چندین مزیت دیگر نیز دارد. به عنوان مثال، پیاده سازی نما با آجر، کاملا از نظر حرارتی راحت و کارآمد است و در عین حال مشکلات صدا و هزینه های نگهداری را به حداقل می رساند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *