چگونه آجر نمای مناسب انتخاب کنیم؟

راهنمای جامع انتخاب و خرید آجر نما ی مناسب

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آجر یکی از مصالح پرکاربرد در ایران است که افراد زیادی برای ساختمان سازی به دلیل زیبایی و مقاومت آن استفاده می کنند. با این حال، با وجود مصالح ساختمانی مختلف و عالی آجر نما می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. در این مطلب راهنمای انتخاب درست و مطمئن آجر آورده شده است.

 

  • سبک خانه خود را مشخص کنید.

موادی که خانه ی شما از آن ساخته می شود نقش مهمی در زیبایی و ظاهر آن دارد. به طور کلی رنگ، شکل، اندازه و نوع بافت آجرهایی که با آن خانه می سازید بر ظاهر خانه ی شما تاثیر می گذارد. قبل از اینکه برای خرید آجر نما اقدام کنید می توانید نمونه های موجود در اینترنت، مجلات و سایر خانه ها را بررسی کنید. در زمان بازسازی نحوه قرار گرفتن آجرها را در کنار دیگر مصالح را در نظر داشته باشید.

بسیاری از افراد سبک خانه هایی که به آن ها علاقه دارند را در قالب یک تابلو جمع آوری می کنند و به دقت بررسی می کنند. شما نیز می توانید به آسانی به صورت فیزیکی و دیجیتالی تصاویری از ساختمان های مورد علاقه ی خود، آجرها و طراحی های داخلی جمع آوری کنید. همین طور که اطلاعات شما افزایش می یابد به مرور زمان می توانید سبک زیبایی برای خانه ی خود انتخاب کنید. اگر نظر شما با سایر افراد متفاوت است پیشنهاد می شود تا بیشتر وقت بگذارید و از طرح های بیشتری بازدید کنید تا طرح مورد نظرتان را پیدا کنید.

  • مکان زندگی خود را در نظر داشته باشید.

آجرها متناسب با شرایط محیطی مختلف طبقه بندی می شوند. در واقع مکان زندگی شما مشخص می کند به کدام نوع آجر نما نیاز دارید. اگر مکان زندگی شما در کنار سواحل دریا است یا خاک شور زیادی دارد استفاده از آجرهای مقاوم با درجه نوردهی EXP مناسب هستند. آجرهای معمولی GP برای سایر ساختمان ها و مکان ها مناسب می باشد. بنابراین لازم است تا با سازنده ساختمان خود در مورد شرایط محیطی گفتگو کنید.

آجرهای نوع EXP برای خانه هایی که در فاصله یک کیلومتری ساحل یا 100 متری سواحل غیر مواج قرار دارند مناسب هستند.

  • به رنگ و بافت و اندازه ساختمان توجه داشته باشید.

مواد و مصالح مصرفی ساختمان نشانگر شخصیت، جذابیت صاحب خانه است. آجرها در انواع بافت های صاف و یکدست و ظاهری شبیه به سرامیک با لبه های صاف، جلوه هایی با سبک هنری با ظاهری کشیده طراحی و ساخته می شوند. اگر به دنبال اجرهای زیبای خاصی هستید اجرهای  Sandstock را انتخاب کنید و اگر طرح سنتی علاقه دارید اجرهای با سطح فلزی و ساده را امتحان کنید.

آجرها در ابعاد مختلفی از جمله اندازه های استاندارد، دو بخشی، ارتفاع دو برابر، خطی و فوق خطی در دسترس هستند. انتخاب آجرهایی با اندازه مناسب به عوامل مختلفی مانند سبک نمای بیرونی، طراحی خانه و نوع ساختمان بستگی دارد.

 

  • به بافت آجر نما توجه کنید

آجرها بر اساس الگوی باند لایه بندی می شوند. متداول ترین اتصال، اتصال از نوع راسته است که از اجرهای کاملی ساخته می شوند به گونه ای که نیمه های آجر نما ردیف به ردیف در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. قرارگیری آجرها به شیوه های برجی و هلندی نیز از سایر روش هایی محبوب است که می توان از آن ها استفاده کرد.

  • مواد پیوند دهنده آجر نما

توجه به مواد مصالحی که آجرها را به یکدیگر متصل می کند می تواند نقش چشم گیری بر نما و ظاهر ساختمان داشته باشد. به عنوان نمونه استفاده از ملات سفید رنگ بین آجرهای تیره رنگ می تواند باعث ایجاد کنتراست گردد و شکل و ظاهر ساختمان را برجسته کند. با این شرایط هماهنگی ملات با رنگ آجرها باعث زیبایی نمای ساختمان و  یکپارچگی آن می گردد. این امر در مورد آجرهای با رنگ روشن بیشتر رایج است. رنگ های معمولی ملات شامل رنگ های طبیعی یا خاکستری ، سفید یا کرم هستند.

با توجه به اینکه می خواهید آجرنمای صاف یا برجسته ای داشته باشید می توانید از محلول ملات شسته، روکشی یا صاف استفاده کنید. به عنوان نمونه می توانید به یک نما کنتراست و سایه اضافه کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *