استفاده از آجر نما در سراسر جهان: نماهای آجری در ویتنام

آجر نما در معماری ساختمان های ویتنام

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آجر نما در همه جای دنیا یک متریال محبوب برای طراحی نمای خارجی و داخلی ساختمان ها هستند. کشور ویتنام نیز از این قاعده مستثنی نیست و معماران ویتنام آن را به عنوان یکی از بهترین مصالح ساختمانی می شناسند و در پروژه های خود از مزایای آن بهره می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم چند پروژه آجر نما در کشور ویتنام را بررسی کنیم.

آجر نسوز نما،‌ مقاوم، ارزان و بومی تولید شده نه تنها از نظر ترکیب فیزیکی و اهمیت فرهنگی از محیط محلی و سنتی ایده می‌گیرد، بلکه به گونه ای استفاده می شود که متناسب با شرایط آب و هوایی محیط بوده و در نهایت به نفع محیط زیست نیز باشد. رنگ آجر در زیر درخشش اغلب خشن خورشید باقی می ماند و در طول زمان زیبایی خود را از دست نمی‌دهد. حضور آجر نما در طراحی نمای خانه های مدرن، به طور ضمنی آنها را به معابد آجری باستانی که در مناطق مجاور پراکنده اند شبیه می کند.

با ویژگی های جذبی که به آن اجازه می دهد رطوبت را تنظیم کرده و در نتیجه به پایداری دمای محیط ساختمان کمک کند، جای تعجب نیست که چرا آجر در پروژه های معماری در سراسر کشور ویتنام به طور فزاینده ای محبوب شده است.

بیشتر خانه‌هایی که در ادامه بررسی می‌کنیم، از نمای های مشبک استفاده می‌کنند که از آجر ساخته شده‌اند، در طراحی و اجرا ساده، اما در نتیجه خیره‌کننده. اما این نما ها صرفا به دلایل زیبایی شناسی طراحی نشده اند. نماهای آجری مشبک، همچنین امکان تهویه طبیعی و نور روز را فراهم می کند و از آب و هوای مطبوع به بهترین شکل استفاده می کند. همانطور که در پروژه های زیر مشاهده خواهیم کرد، استفاده از آجر نما مشبک در طراحی نما می تواند مقرون به صرفه، نسبتاً بدون پیچیدگی و بطرز غیرقابل انکار، خوب باشد.

سردر خانه با آجر نما مشبک

این خانه در حومه شهر سایگون قرار دارد و نمای مشبک آجری ،‌ آن را از خانه های مجاور (که با سبک نئوویکتوریایی ساخته شده اند) متمایز کرده است. نوع آجر به کار رفته در این بنا مشبک بوده و باعث تهویه طبیعی حیاط کوچک آن می گردد و هم چنین بسیار برای آب و هوای گرمسیری مناسب است.

 

آجر نما خانه Maison T در هانوی ویتنام

این خانه که از کوچه باریکی که در آن قرار دارد دیده می‌شود، فضای داخلی چشمگیر را پشت یک نمای آجری ساده پنهان می‌کند. شکل ظاهری خود ساختمان نیز از بیرون بسیار ساده و بصورت یک مکعب مستطیل است. نور با عبور از نمای آجری مشبک، به محیط داخلی ساختمان زیبایی دو چندانی می‌دهد. این، یک شیوه ی نبوغ آمیز برای استفاده از آجر نما در مناطق گرمسیر است. استفاده از نور خورشید در عین جلوگیری از گرم شدن بیش از حد داخل ساختمان!

 

نمای داخلی و خارجی مدرن با استفاده از آجر نما مشکی

این خانه termitary نام گذاری شده. زیرا به سبک خانه های موریانه ها و معماری پیچیده ی آن ساخته شده است. (termitary house)

این ساختمان، نه تنها از مصالح ساختمانی ساده خود برای تاثیرگذاری استفاده می کند، بلکه در طراحی آن، به ویژگی های آب و هوای جنوب شرقی آسیا می توجه ویژه ای شده است. برای محافظت در برابر طوفان‌های گرمسیری، ساختمان آجری با پوسته‌ای دوتایی طراحی شده تا فشار باد و باران را کاهش دهد، در حالی که تخصیص فضاهای گردشی و خدماتی حائلی برای پایداری خانه در برابر طوفان ایجاد می‌کند. در ساخت این ساختمان از  آجر نمای طرح دار و آجر نما مشکی برای دیوار ها و چوب برای کف استفاده شده است.

 

نمای سنتی و آرامش بخش با آجر نما

در ساخت این خانه از گستره وسیعی از مصالح استفاده شده که همگی دست به دست هم داده تا یک خانه آرامش بخش برای ساکنانیکه به دنبال آرامش و دوری از هرج و مرج و شلوغی بزرگترین شهر ویتنام بودند. توالی پیوسته ای از فضاها که توسط یک راه پله چوبی ساده به هم گره خورده اند، توسط دیوارهای بلند آجری پوشانده شده است. بدون پرداخت و رنگ آمیزی، مواد متفاوت در زیر نور خورشید به زیبایی کنار هم قرار می گیرند و خانه را به تمثیلی از یک صومعه مسکونی تبدیل می‌کنند.

 

آجر نمای رستیک قرمز رنگ برای استودیو Terra Cota

پرده‌های آجری مشبک، بیشترین میزان نور را به پروژه‌های معماری ویتنام و در این مورد به فضای کاری هنرمند Le Duc Ha وارد می‌کنند. این سازه مکعبی که برای یادآوری یک کوره سنتی ویتنامی است، به طور غیرقابل انکاری به چشم انداز اطراف و تاریخچه همراه آن گره خورده است. در حالی که آجرهای در هم تنیده از روشنایی و خنک شدن روز مراقبت می کنند.

 

ترکیب آجر نمای سفید و نمای سبز برای ساختمان مسکونی مینیمال

معمار این خانه حومه شهر که وظیفه ساختن در زمینی تنگ را برعهده داشت، ساختاری مینیمال طراحی کرد که به خوبی با لبه باریک کوچه مطابقت دارد. پوسته آجری سفید باعث حفظ حریم خصوصی می شود و توسط صفحه دوم شاخ و برگ که از جلوی ساختمان بیرون می ریزد، پشتیبانی می شود. آجر نما سفید برای نمای داخلی و خارجی به کار برده شده. معماری این ساختمان از دو مزیت آجر نما به خوبی بهره برده است:

  • استفاده از آجر نما ی مشبک جهت مدیریت تابش نور به ساختمان
  • استفاده از آجر نمای سفید جهت جذب کمتر نور خورشید و بازتاب بیشتر

 

خانه ای با ترکیب آجر نما و چوب و فلز

این خانه که در ردیف متراکمی از ساختمان ها در منطقه Binh Tan قرار گرفته است، از تکنیک آجر های مشبک سبک و در عین حال با حفظ حریم خصوصی ساکنان به بهترین نحو بهره می‌برد. معماران با در نظر گرفتن بودجه محدود، جزئیات و مواد را ساده نگه داشتند و از تزئینات فلزی و چوبی برای طراحی سردر  خارجی و حصار و همچنین راه پله داخلی استفاده کردند که به عنوان یک سکوی مطالعه نیز عمل می کند.

 

نمای مقرون بصرفه با استفاده از آجر نما

یک شرکت معماری، در ادامه تحقیقات مداوم خود در مورد طراحی مسکن مقرون به صرفه در ویتنام، این اقامتگاه را برای یک زوج جوان طراحی کرده و در بافت بصری،از سطوح آجری با شبکه های طرح دار بهره برده است. شب‌ها، مشبک‌ها خانه را به یک فانوس زنده تبدیل می‌کنند و در عین حال با اجازه ورود نسیم جهت‌دار، به حفظ دمای محیط خانه در محدوده مناسب کمک می‌کنند.

 

نتیجه گیری

در این پست از وبلاگ وبسایت صنایع آجر قصر، به بررسی چندین پروژه ی آجرنما در کشور ویتنام پرداختیم. همانطور که از تصاویر پروژه های مشخص است، نمای های مشبک و آجر نمای قرمز رنگ (انگلیسی) طرفداران بسیاری در این کشور دارد و علت آن نیز مزیت این سبک نما در مناطق گرمسیر است. اجازه به ورود هوای تازه به داخل ساختمان در کنار حفظ حریم خصوصی ساکنان، مدیریت تابش و ورود نور کافی به فضای داخلی در عین جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ساختمان ، دو مزیت اصلی آجر نما در مقایسه با سایر مصالح جهت طراحی نما در کشور ویتنام هستند. از آنجا که کشور عزیزمان ایران نیز دارای مناطقی است که آب و هوای گرم دارند، پروژه های بررسی شده در این مقاله می‌تواند الهام بخش معماران ایرانی جهت طراحی نمای داخلی و خارجی در این مناطق باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *