چهار ساختمان با نمای خلاقانه آجر نما نسوز

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چگونه آجر بعنوان یکی از قدیمی ترین مصالح، در معماری معاصر به روش های بسیار شگفت انگیزی به کار می‌رود؟ قدمت استفاده از آجر به‌عنوان مصالح ساختمانی به حدود 10000 سال قبل بازمی‌گردد، اما گذشت زمان نه تنها باعث کنار گذاشته شدن آن نشده،‌ بلکه روز به روز بر محبوبیت آن اضافه شده است. امروزه معماران از بلوک های آجر نسوز نما در طرح های چالش برانگیز خود استفاده می‌کنند.

توسعه فناوری به معماران این امکان را می‌دهد که از آجر نما به روش های جدید و مبتکرانه استفاده کنند و  به پروژه های خود سبک سنتی بدهند. نماهای طرح‌دار، طاق‌های بلند و دیوارهای مستحکم، همگی از کاربرد های آجر هستند که آن را به یک متریال همه کاره و زیبا تبدیل می‌کنند. در اینجا پنج مورد از بهترین طرح های جدید که در آن ها از آجر نما استفاده شده به شما معرفی می‌کنیم تا از آن ها در پروژه های خود ایده بگیرید.

 

مرکز آموزشی دوستی – اوربانا

این مرکز آموزشی برای کارگران کشاورزی در منطقه سیل‌خیز Gaibandha، شمال بنگلادش ساخته شده است.در محلی پایین تر از سطح زمین (۲.۴ متر پایین تر از زمین) ساخته شده و در داخل محلی شبیه یک خاکریز قرار دارد. معماران از آجر نما رستیک انگلیسی برای نمای دیوار های این ساختمان استفاده کرده اند. ساختمان این مرکز دارای پایه های عمیق و ورودی های قوسی شکل است که هر دو به مقاومت ساختمان در برابر زلزله کمک می‌کنند. بالای ساختمان آجری، از بام سبز استفاده شده که حداکثر استفاده را از بارندگی های شدید منطقه را می‌برد. استفاده از آجر نمای سنتی (سبک رستیک) در ساختمان این مجموعه ی آموزشی، سبک سنتی ساختمان و پیوند آن با طبیعت را به خوبی به نمایش گذاشته است.

در محوطه ی مرکزی (حیاط) ساختمان، جایگاه های آجر مخصوص دورهمی های صمیمانه کوچک ساخته شده که این جایگاه ها نیز با آجر نمای رستیک نما شده اند و دارای بام سبز هستند. از چنین ایده ای می‌توانید برای ساخت یک آلاچیق زیبای آجری استفاده کنید.

المان های آجری در مرکز آموزشی دوستی در اوربانا

مرکز دانشجویی Saw Swee Hock

این مرکز اتحادیه دانشجویی برای مدرسه اقتصاد لندن در پایتخت بریتانیا ساخته شده است و در محوطه شهر LSE قرار دارد. سطح نمای آجری، در امتداد خطوط مورب پیاده سازی شده و در قسمت هایی از ساختمان، از نمای آجری مشبک استفاده شده تا منافذی جهت استفاده از نور طبیعی و هوای تازه ایجاد گردد. طراحی این ساختمان مانند یک پازل ژاپنی است که طرح معماران، به دقت مونتاژ می شود تا یک حجم منسجم از مجموعه پیچیده ای از اجزا و سطوح سازنده و به هم وابسته، ایجاد شود. در نمای این ساختمان از آجر نما قرمز (آجر نما انگلیسی) با رنگ روشن استفاده شده است. 

آجر نما شاموتی با چینش خلاقانه در ساختمان مرکز دانشجویی saw swee hock

خانه پینار (Pinar House)

این خانه، در جنگلی در غرب شهر مکزیک گوادالاخارا، معروف به لا پریماورا، یا جنگل بهار، ساخته و تکمیل شده است. محوطه ی ساختمان، توسط درختان کاج و بلوط احاطه شده و سازه های دیگری از جمله استخر، پارکینگ و امکانات ورزشی را در خود جای داده است. معماران پروژه انتخاب کردند که نمای ساختمان، شامل آجرکاری بسیار زیادی باشد تا طرح معاصر آن، با محیط طبیعی خود ترکیب کند. طاق‌ها و سقف‌های آجری با تیرهای چوبی همراه شده و نمای آجری آن که یادآور سبک سنتی معماری ساختمان های منطقه است، با ساختمان های مجاور یکپارچه شده است.

این، ایده ای است که اگر قصد تزيین نمای داخلی یک ویلای سنتی با آجر نما را دارید، می‌توانید از آن الهام بگیرید و تیر های چوبی سنتی را روی سقف پوشیده شده از آجر بکار ببرید. سقف های گنبدی پوشیده شده از آجر در نمای سنتی ایرانی بکار می‌رفته اند و اکنون می‌توانید از آجر نما آنتیک دکوراتیو در سقف ساختمانی استفاده کنید و تیر های چوبی یا فلزی را بر روی آن ها بکار ببرید.

پیاده سازی نمای خلاقانه ساختمان pinar house  با آجر نما شاموتی

اقامتگاه Defence Colony Residence در دهلی نو

این اقامتگاه خصوصی در سال ۲۰۱۱ در دهلی نو ساخته شد و در طراحی آن،‌ در عین توجه به سبک سنتی، به سبک مدرن طراحی معماری نیز توجه شده است. علیرغم طراحی معاصر و قابل توجه آن، معماران تصمیم گرفتند که از  آجرهای سفالی رستیک که در همان نزدیکی تولید می‌شوند، استفاده کنند. زیرا استفاده از این متریال، خانه را قادر می ساخت تا الزامات ساختاری خاصی را برآورده کند، مانند توانایی مقاومت در برابر لرزش های زمین رایج در این منطقه.

نمای آجری خلاقانه ساختمان اقامتگاه defence colony residence در دهلی نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *