خلاقیت در معماری: سه ساختمان آجری با نمای موج دار و برجسته

نما های آجری موج دار و برجسته در ساختمان ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بدون شک آجر یکی از رایج ترین مصالح ساختمانی است که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. این مصالح ساختمانی از 7000 سال قبل از میلاد مسیح استفاده شده و همچنان علاقه مندان زیادی دارد و روش های تولید آن به مرور زمان تغییر کرده است. از لوئیس خان (Louis Khan) گرفته تا فرانک لوید رایت (Frank Lloyd Wright)، برخی از بزرگترین معماران قرن گذشته با نماهای آجری قابل توجه خود تخیل جمعی جهان را به تسخیر خود درآورده‌اند و برخی ساختمان‌های واقعاً نمادین را با خلاقیت خود خلق کرده‌اند.

علیرغم منشا باستانی آن، بافت، رنگ و شکل متنوع آجر باعث می شود که معماران به طور مداوم کاربردهای جدید و غیرمنتظره ای را کشف کنند که بتوان آن را برای نیازهای در حال تکامل مشتریان و مطابق با ترند های روز معماری جهان بکار برد.

بسیاری از نماهای آجری به ما می آموزند که چگونه می توان از این مصالح برای ایجاد یک نمای ساختمانی پر از رنگ، و با طراحی خلاقانه استفاده کرد. در اینجا، ما سه رویکرد اتخاذ شده توسط معماران در زمان‌های اخیر را بررسی می‌کنیم که علاوه بر توجه به معماری کلاسیک، در عین حال یک پیچ و تاب (نمای موج دار) مدرن ارائه می‌دهند. با ما با بررسی این سه پروژه همراه باشید:

 

مرکز اسناد حقوق بشر جنوب آسیا با نمای آجری موج دار

مکان پروژه: شهر دهلی در هندوستان

معماران شرکت آناگرام، با استفاده از انعطاف پذیری آجرها به عنوان قطعات قابل چرخش، سازه ای را ابداع کردند که امکان تهویه طبیعی کافی را فراهم می کند و در عین حال صدا را کاهش می دهد و سایه ای در برابر گرمای شدید خورشید هند ایجاد می‌کند. با توجه به محدود بودن منابع در این پروژه، استفاده از تکنیک آجرنمای موج دار، برای ایجاد نمای بسیار پیچیده با هزینه نسبتا کم ایده آل بود. در این پروژه از آجر نما رستیک انگلیسی (قرمز رنگ) استفاده شده است.

نمای آجری موج دار با آجر نما رستیک انگلیسی

 

همچنین در ادامه تصویری از راه پله های این ساختمان که با نمای آجری موج دار و با استفاده از آجر نما شاموتی ساخته شده اند مشاهده میکنید:

چیدمان شبکه ای و موج دار آجر نما در راه پله های ساختمان

 

نمای موج دار با آجر نما مشکی ساختمان تجاری در نیویورک

آجرهای مشکی این ساختمان که در گوشه ای از خیابان در محله شیک NoLita منهتن واقع شده است، نشان می‌دهد که چگونه مفصل بندی ظریف آجر نما می‌تواند نور و سایه را برای زیبایی شناسی معماری چشمگیر بخوبی هدایت کند. پانل های وجهی پوشانده شده از آجر نما مشکی، متحمل بار نیستند، در عوض ساختمان را به ساختمانی با نمای معاصر با نمای موج دار و پیچیده بدل کرده اند که علاوه بر توجه به تکنیک های معماری مدرن، به نماهای آجری تاریخی منطقه ادای احترام کرده و پیوستگی معماری منطقه را رعایت می‌کند.

نمای موج دار ساختمان تجاری اداری با آجر نما ساده مشکی

 

در تصویر بعدی نمای این ساختمان و ساختار موجی نمای آن با جزئیات بیشتر قابل مشاهده است:

پیاده سازی نمای خلاقانه و چشم نواز موج دار با آجر نما مشکی

 

 

ساختمان Pixel House در کره جنوبی

ساختمان Pixel House برای یک خانواده جوان در کره جنوبی، تطبیق پذیری آجر را به عنوان یک عنصر ماژولار به نحو احسن نشان می دهد و از پیچیدگی سیال معماری در عصر دیجیتال صحبت می کند. همانطور که شرکت Slade Architecture که این ساختمان را طراحی کرده توضیح می دهد، “آجرها حس بسیار ملموسی از مقیاس و ساخت را ارائه می دهند، فرآیند تبدیل انتزاع به واقعیت… ). جالب است بدانید این نما با اقتباس از پیکسل در تصاویر دیجیتالی طراحی شده است. تعداد پیکسل ها وضوح یک تصویر دیجیتال را تعیین می کند. وضوح (صاف بودن) این خانه توسط ماژول آجری تعیین می شود – نتیجه یک خانه 9675 پیکسلی است که در آن 1 پیکسل = 1 آجر است.

در این پروژه از آجرنما رستیک با رنگ طوسی استفاده شده است.

نما های آجری موج دار در ساختمان های مسکونی

نمای اجری ساختمان منحنی شکل

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *