فراتر از رنگ های سنتی: اجرای نما با آجر نما مشکی و طوسی

رنگ های مدرن مشکی و طوسی برای آجر نما

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آجرها در طول تاریخ و در سراسر جهان در شکل مستطیلی خود تغییر بسیار کمی داشته‌اند. اما این در مورد رنگ آنها صدق نمی‌کند. خیلی وقت‌ها وقتی دربارۀ آجر صحبت می‌شود، ذهن ما بیشتر به سمت رنگ‌های سنتی مانند آجر قرمز (انگلیسی) یا آجر شاموتی می‌رود. اما امروزه، بسته به ترکیب و فرآیند ساخت آجرنما، توانایی تولید آجرنما با رنگ‌های متنوع‌تر داریم.

 

اصطلاح آجر نسوز نما ، به یک بلوک متشکل از خاک رس که در اثر حرارت، خشک و سخت شده، اشاره دارد. ترکیب آجرهای سفالی که سنّتی‌ترین نوع آجر به حساب می‌آید حاوی مواد زیر است:

  • سیلیس (SiO2) 55%
  • آلومینا (Al2O3) 30%
  • اکسید آهن (Fe2O3) 8%
  • منیزیم (MgO) 5%
  • آهک (CaO) 1%
  • ماده آلی 1%

 

خاک رس یک سیلیکات آلومینیوم هیدراته است که حاوی آلومینا و سیلیس است. رنگ آجر تحت تأثیر محتوای شیمیایی و معدنی مواد اولیه و دما و نوع کوره‌های مورد استفاده قرار دارد. به همین دلیل است که در فرایند پخت، رنگ همه آجرها یکسان نیست و اگر تعداد زیادی آجر را بررسی کنید، متوجه تغییرات جزئی در رنگ آنها خواهید شد. البته این تغییرات جزئی در رنگ اغلب از نظر زیبایی شناسی برای طراحان جذاب است. هر چه اکسید آهن در ترکیب مواد اولیۀ آجر نما بیشتر باشد، رنگ قطعه نهایی قرمزتر خواهد بود. هر چه آهک بیشتر باشد، سفیدتر می شود. همان طور که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت، “اکسید آهن به آجر، هنگام سوختن در زمانی که اکسیژن اضافی در دسترس است، رنگ قرمز، و در صورت ناکافی بودن اکسیژن، رنگ قهوه‌ای تیره یا حتی سیاه می‌دهد. “در زیر چند نمونه از پروژه‌هایی را که از آجرنما‌های مشکی یا خاکستری استفاده می‌کنند را گلچین کرده‌ایم تا با بررسی آن‌ها، ایده‌های جدیدی برای نمای ساختمانتان پیدا کنید. با ما همراه باشید:

 

چند نمونه پروژه با آجر نما سیاه

آجرهای مشکی به دلیل زیبایی شناسی ساده و مینیمال خود جذاب هستند. داستان آنها عجیب است. در لندن، ساختمان‌های آجری کاملاً متداول هستند که عمدتاً در قرن نوزدهم ساخته شده‌اند. به دلیل دوده موجود در هوای بسیار آلوده لندن در آن زمان، آجرها به رنگ مایل به خاکستری یا حتی سیاه در آمدند. با بهبود شرایط پس از سال 1956، ساخت،مان‌هایی که تمیز شده بودند به رنگ اصلی خود بازگشتند.

اما علاوه بر دوده ناشی از آلودگی هوا، راهی نیز برای افزودن رنگدانه به ترکیبات اولیه آجرنما وجود دارد تا رنگ آن به طور طبیعی سیاه شود. این رنگدانه آجری با نام‌های اکسید سرامیک سیاه، اکسید خاک رس سیاه یا به طور ساده K37 نیز شناخته می‌شود. K37 به عنوان یک رنگ منگنز آهنی طبقه‌بندی می‌شود که عمدتاً از اکسید آهن تشکیل شده است که یک ماده غیر سمی و پایدار طولانی مدت است.

 

خانۀ BO / LRARCHITECTES

 

ساختمان مسکونی JHouse

 

ساختمان مسکونی Seoho-dong

 

ساختمان Wing House

 

ساختمان Petra Gipp در نروژ

 

ساختمان منحنی شکل N House با آجرهای تیره

 

ساختمان استودیو هنری Dutchess Country

 

ساختمان Case Cate در کشور پرتغال

 

ساختمان مسکونی House Embracing Sky

 

چند نمونه پروژه با آجر نما طوسی

در صنعت آجر، چهار نوع اصلی آجر خاکستری داریم: آجرهای خاک رس (سفالی)، آجرهای بتنی، آجر طوسی شن و ماسه آهک و آجر خاکستر بادی (fly ash). در مورد بلوک‌های بتنی، آنها می‌توانند چندین فرمت مختلف را با رنگ مشخص به دلیل سیمان موجود در مخلوط اتخاذ کنند. در آجرهای ماسه آهکی مخلوطی از آهک، ماسه و آب در کوره‌ها تحت فشار بخار فشرده و سخت می‌شود. در این حالت آجر نما طوسی روشن خواهیم داشت. آجرهای خاکستر بادی از محصولات جانبی سوزاندن زغال سنگ و سایر صنایع تشکیل می‌شوند که عمدتاً از خاکستر بادی و سیمان تشکیل شده است. وزن آن‌ها نسبت به آجرهای بتنی و سفالی کمتر بوده  و به دلیل میزان جذب پایین، گرما را به خوبی تحمل می‌کنند. اما در این میان، رنگ و همگنی آجرهای خاک رس نسوز، از نظر بصری بسیار دلپذیر است. در ادامه چند نمونۀ گلچین شده از پروژه‌هایی که در نمای خود از آجر نما طوسی استفاده کردند مشاهده می‌کنید:

 

ساختمان Wildernesses Mews

 

ساختمان دو طبقه Two-Family House

 

مجتمع اداری دروازه خورشید (De Zonnepoort) در هلند با آجرهای طوسی روشن

 

ساختمان با نمای آجری طوسی در شهر Unjung-dong کره جنوبی

 

ساختمان کتابخانه آرشیو منابع چین (China Resources Archives Library)

 

بالکن آپارتمان مسکونی با نمای آجری طوسی

 

ساختمان Case VIB

 

ساختمان اداری پارک سلطنتی Jinlin

 

آجرهای مشکی، خاکستری و سفید در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و به رنگ‌های ترند پیاده سازی نماهای آجری تبدیل شده‌اند. امروزه ترکیب زیبای آجر نما سفید با رنگ‌های تیره مانند آجر مشکی، آجر طوسی تیره یا آجر انگیسی تیره، نظر هر شخصی را به خود جلب خواهد کرد. پیشنهاد ما به شما این است که ترکیب آجرهای طوسی و مشکی با سایر رنگ های آجر نما یا مصالح دیگر را بررسی کرده و ترکیب رنگی دلخواه برای نمای ساختمانتان را پیدا کنید. برای مشاوره خرید آجر نما می‌توانید با مشاوران گروه کارخانجات قصر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *